Chcę się podzielić z Państwem refleksją, która zrodziła się we mnie po wysłuchaniu pewnego, niełatwego wywiadu. Niełatwego, dlatego że porusza on niezwykle traumatyczny temat – zdrowia psychicznego najmłodszych Polaków.

Rozmowę prowadzi znana nam wszystkim z podbijania krańca świata Martyna Wojciechowska. Dziś ten kraniec świata okazuje się być też w Polsce, w każdym mieście, a może i w wielu domach…

Zdrowie psychiczne najmłodszych należy aktualnie do tych zagadnień, którymi interesują się specjaliści z różnych dziedzin. Wszelkie badania nie pozostawiają żadnych wątpliwości, że kondycja psychiczna dzieci i młodzieży stale się pogarsza. Dane Światowej Organizacji Zdrowia wskazują, że na świecie co 40 sekund ktoś popełnia samobójstwo

Stan zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w Polsce, szczególnie po okresie pandemii i nauki zdalnej jest niezwykle niepokojący. Najnowsze badania wskazują, że w 2021 r. w Polsce 1439 dzieci i nastolatków podjęło próbę samobójczą, z czego 127 prób zakończyło się śmiercią. Statystyki te pokazują też dramatyczny wzrost zachowań samobójczych – o 77% w stosunku do lat ubiegłych. W grupie 10-19 lat samobójstwa są drugą przyczyną śmierci w Polsce – wcale nie wypadki drogowe, nie choroby nowotworowe! W świetle tych danych – ochrona zdrowia i system pomocowy pozostawia wiele do życzenia. A dla dzieci młodszych w zasadzie nie działa. To przerażające…!

Zdaję sobie sprawę, że sytuacja naszej płockiej młodzieży niestety nie różni się w tym zakresie. Tym bardziej, że samobójstwo, to już akt ostateczny, który poprzedzony jest zawsze długotrwałym kryzysem psychicznym, cierpieniem.

Konieczne są działania, które wspólnie musimy podjąć, by dążyć do poprawy dobrostanu dzieci i młodzieży. By działania te były realną odpowiedzią na istniejące problemy niezbędne jest poznanie skali i zakresu tych problemów. Musimy pamiętać, że czasy na tyle się zmieniły, że znane nam sposoby, w stosunku do naszych dzieci już nie zadziałają.

My dorośli, nauczyciele, psycholodzy, pedagodzy, rodzice mamy unikalną okazję włączyć się w szeroko zakrojone badania, które są obecnie realizowane w ramach kampanii „Młode Głowy – otwarcie o zdrowiu psychicznym”, prowadzonej przez Fundację UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej i Fundację Dbam o Mój Zasięg w szerokim partnerstwie instytucji zaufania publicznego, uczelni i podmiotów prywatnych.

W ramach projektu w pierwszym etapie przeprowadzone będą badania ilościowe, które pozwolą poznać odpowiedzi tysięcy młodych osób z całej Polski na temat samooceny, tego czy potrafią korzystać ze wsparcia innych ludzi, jaka jest ich ogólna kondycja psychiczna, co tak naprawdę na nią wpływa oraz jak uczniowie w Polsce radzą sobie ze stresem i presją świata zewnętrznego.

Projekt badawczy realizowany jest za pośrednictwem szkół i przy aktywnym udziale nauczycieli. Podmioty, które wezmą udział w badaniu otrzymają szczegółowy raport na temat sytuacji w swojej placówce. Taki raport to wiedza – ogromna korzyść nie tylko dla płockich placówek, ale też dla całego miasta. Uzyskanie profesjonalnej diagnozy naukowej będzie realnym wsparciem merytorycznym dla każdej szkoły. Będziemy jako samorząd dążyć również do tego, by powstał raport dla całego miasta, tak by w przyszłości na tej podstawie móc planować i realizować właściwe działania na rzecz zdrowia psychicznego najmłodszych obywateli Płocka.

Organizatorzy badania informują również, iż opracowane wyniki służyć będą do opracowania ogólnopolskiej kampanii społecznej, ale także przygotowania rekomendacji dla rodziców, uczniów i nauczycieli oraz opracowania programu szkoleniowego.

Jako Prezydent Miasta Płocka apeluję do dyrektorów szkół o włączenie się w te niezwykle ważne i priorytetowe działania. Proszę również rodziców o współpracę w tym zakresie ze szkołami. Liczę też na zaangażowanie szkolnych psychologów i pedagogów oraz całego środowiska szkolnego.

Szczegółowe informacje na temat zasad udziału w projekcie, jego zakresu i harmonogramu badania znajdziecie Państwo na stronie internetowej www.mlodeglowy.pl.

Program Młode Głowy dostępny jest we wszystkich mediach społecznościowych.